Monday, January 5, 2009

Jäingi haigeks… 4-5.01.09


Tundsin end hommikul väga kehvasti, midagi süüa ei suutnud. Rootslasest sõber Patrick soovitas minna ajurveeda arsti juurde – ta oli seal ka käinud, kui esimestel päevadel haigeks jäi. „Ainult et siis ei tohiks midagi eelnevalt süüa“, lisas ta. Kuna ma nagunii ei suutnud midagi süüa, siis jõin natuke taimeteed ja läksin ashrami kõrval asuvasse panchakarmasse ajurveeda arsti otsima.

Ajurveeda nimetus tuleb umbes 5000 aastat vanast sõnast, mis koosneb kahest sanskritikeelsest sõnatüvest, ajus - elu ja veda - teadmus või teadus. Seega on ajurveeda - eluteadus.

Ajurveeda hõlmab endas nii mõtteviisi kui elulaadi. Ajurveeda põhimõtete kohaselt on meie keha loomulik olek tunda õnne, tervist ja sisemist rahulolu. Tervis tähendab seda, et keha on jääk- ja mürkainetest vaba, meel on rahulik ja õnnelik ning kõik organid toimivad nii nagu peavad.
Ajurveeda õpetuse eesmärk on näidata, kuidas me saame oma elu mõjutada, muuta, pikendada ja juhtida, nii et haigused ja vanadus seda ei segaks. Ajurveeda lähtub põhimõttest, et inimese vaimul on väga tugev mõju tema kehale ning haigustest vabanemine oleneb kontaktist oma teadlikkusega ja seeläbi oma keha tasakaalus hoidmisest. Selline tasakaalustatud teadlikkus toob kaasa parema tervise kui mis tahes füüsiline immuunsus.
Siia alla kuuluvad inimeste erinevad kehatüübid (neist natuke hiljem), neile sobiv toidusedel, füüsilise aktiivsuse eripärad, aga ka haiguste ravimine vastavate dieetidega ja iidsete ajurveeda meditsiinis kasutusel olnud ravimitega.

Ajurveeda üks põhiseisukohti on, et haigused on välditavad niikaua, kuni säilib tasakaal, ja mitte ainult kehas, vaid ka hinges ja vaimus.

Kiirustavas ja stressirohkes maailmas, kui me ei oska olla piiisavalt teadlikud ja tasakaalus, koguvad meie kehad erinevaid toksiine, mis põhjustab kehafunktsioonide toimimise halvenemise. Meie keha nõrgeneb ja arenema hakkavad erinevad haigused.

Pachakarma on ajurveeda põhimõtetel meditsiini- või tervisekeskus, mis aitab taastada keha tervise ja üldise heaolu, puhastades keha toksiinidest, tasakaalustades energiasüsteemi ning parandades kehafunktsioone. Seal pakutavad erinevad puhastavad, elustavad ja toniseeriv protseduurid on mõeldud nii kehale kui vaimule. Need mitme aastatuhande vanused raviained ja –võtted väljutavad kehast (ja meelest!) jääk- ja mürkaineid, taastavad kehale loomulikku tasakaalu, tugevdavad immuunsüsteemi ja pidurdavat koguni vananemisprotsesse. Toovad sügavat lõdvestust ja muudavad meele selgemaks.

Ajurveedast kui meditsiinisüsteemist võib päris head artiklit lugeda siit. Ja Deepak Chopra raamat "Täiuslik tervis" ("Raamat keha ja vaimu terviklikkusest"), annab üsna põhjaliku ülevaate ajurveeda õpetuse olemusest ja kuidas seda kasutades elada pikk ja täiusliku tervisega elu. Mul oli see raamatu Indias kaasaski.
Raamatu sisukord ja tekstinäited (sh peatükk "Tasakaalu taastamine") on saadaval kirjastuse Nebadon kodulehel.

Nuvot ja mina läksin siis Ashrami Panchakarmasse. Tagantjärgi oli mul isegi hea meel, et haigeks jäin, muidu poleks ma selle majaga siin võibolla kokku puutunudki :))

Panchakarmast leidsin eest sellesama imelise India naise, kes mulle eelmisel õhtul söögisaalis kaelamassaazi tegi! :) Siiski tuli välja, et ka taimetee oli piisav, et arst ei saa mind vastu võtta. Paluti pooleteist tunni pärast tagasi tulla. Brrhh... kõndisin siis mööda ashrami ala ringi. Süda oli paha ja pea valutas, aga loodus lummas ja avitas.

IMG_3563
Vaade panchakarma hoonele. Taamal paistab Vishalaksi mandap.

Ukse taga oodates sain tuttavaks ühe sakslasest meesterahvaga. Tema nimi oli Bülent ja ta oli Saksamaa ashramis Gurujid kohates tundnud, et peab siia mõneks ajaks elama tulema. Nii ta elabki ashramis ja teeb sevat. Olin talle tänulik, mulle meeldib erinevate inimeste lugusid kuulda ja see vestlus aitas mu ooteaega sisustada.

IMG_3569 IMG_3570


Lõpuks pääsesin peale igavikuna tunduvat ootamist arsti juurde. Arst oli neljakümnele lähenev meeldiva olekuga india mees. Tervitas mind, võttis mu käe, pani silmad kinni, katsus pulssi, mõõtis natuke vererõhku ja hakkas siis kribama. Patrick oli mulle eelnevalt juba muljetanud, et arst on võimeline pulsi järgi dosha-tüüpi kindlaks määrama, nii et ma ootasin põnevusega vastust.

Ajurveeda järgi on igal inimesel ainuomane loomus ehk keha- ja vaimutüüp ehk prakriti. Prakriti on justkui kehasse kodeeritud kalduvused – toitumise, liikumise, hingamise, puhkamise ja õppimise kalduvused.

Prakriti´ga seotud mõiste on dosha. Me teame, et keha ja vaim on omavahel seotud (ja selle seose tugevdamine on nii jooga kui meditatsiooni üks peamisetest ülesannetest).
Kui meie vaimus toimub midagi (nt tunneme hirmu), siis toimub muutus ka kehas (suureneb adrenaliini hulk veres). Nii on igal tundel, lootusel, hirmul või soovil mõju kehale. Samamoodi mõjutab keha vaimu: kui teeme füüsilisi harjutusi, nt turiseisu, siis toimub muutus ka meeles, nt paraneb mälu; kui lõdvestame keha, siis rahuneb ka vaim. Neid vaimu ja keha kokkupuutepunkte nimetataksegi dosha´deks. Miks me jääme haigeks, oleme stressis, vananeme enneaegselt? Sest me ei oska kuulata oma vaimu, vaim elab oma elu ja keha oma elu. Vaim saadab sõnumeid (Võta hoog maha! Puhka! Pööra tähelepanu tasakaalule!), aga keha ei kuula. Vaimu ja keha vahel puudub kooskõla.

Seda kooskõla on lihtsam leida, kui süües, liikudes, puhates jm arvestame oma domineerivat dosha´t.

On 3 dosha´t – vata, pitta ja kapha, kuid puhast tüüpi inimesi on vähe. Kui tegu on kahe-dosha-tüübiga, siis kahe juhtiva dosha jooned avalduvad kas korraga või vaheldumisi. Suurema punktisummaga dosha on küll esikohal, kuid arvestama peab mõlemat.

Muide, leidsin veebist Deepak Chopra raamatus toodud testi alusel tehtud testilehe kehatüübi määramiseks, nii et võid ka järgi proovida, mis tüüp Sina oled :)

Tuli välja, et ma olen vata-pitta tüüp ja et “mul on kappa tasakaalust väljas”. Seda öeldes kirjutas arst mulle välja kolme sorti (!) rohtusid ja andis mulle paberi, kus olid kirjas toiduained, mis minu tüübile sobivad ning palus nelja päeva pärast tagasi tulla. Rohud olid küll puhtalt taimsed, kaks tablettidena (pruunikas-rohelised, nagu mullatükid) ja üks siirupina. Pidid tasakaalustama ja elujõudu andma.

Arsti juurest tagasi tulles magasin praktiliselt terve päeva (ja ka järgmise).
Palavik tõusis õhtuks päris kõrgele ja terve keha ja pea valutas. Tegin külmi kompresse laubale... Rahustasin keha hingates, mudradega ja mediteerides. Rohtusid võtsin muidugi ka :) Nii neid, mida siis arsti väljakirjutatuna ashrami apteegist ostsin, kui eestimaiseid palavikualandajaid ja c-vitamiini ja punast päevakübarat. Meditatsioonides (poolunes?) läksid vaatemängud päris sürreaalseks. Aga ma ei muretsenud. Teadsin, et see haigus on vaid selleks, et „stuff comes out“ – kõik ebavajalik, mis minusse kogunenud, tuleb välja.

Toakaaslased olid väga hoolitsevad. Üks tõi süüa (mida ma küll paraku süüa ei suutnud…), teine andis mulle läbi enda Guruji blessingu. Ütles, et ma ei peagi seda lõpuni mõistma, see mõjub nii või teisiti. Ma usun, et see oli midagi reikiga sarnast, nagu energia kanaldamine vmt. Ee.. ega ma täna ka veel reikist suurt ei tea..

Järgmisel õhtul läksin ikka palavikuga satsangile. “See mõjub hästi” kinnitasid toakaaslased. Hihh.. olin nii loppis, aga natuke tuulutada oli hea ikka. Ja tegelikult, usun, et see muusika ja hea energia mis seal oli, võisid tõesti abiks olla.

IMG_3572IMG_3573

Süüa aga ma üldse ei suutnud. Juba see lõhn hakkas vastu...
Niisiis nägi minu söök – hommikul, lõunal ja õhtul välja selline: värskeltpressitud granaatõuna mahl, värske papaia ja üks punane banaan. :) Hihh.. polegi paha, mis ;)

IMG_3582

No comments: